Samanställning av enkät om skolmaten
1 Tycker du att det är rätt att mer pengar läggs på maten i fängelset än skolmaten på gymnasiet?
2 Tycker du att maten smakar tillräckligt mycket?
3 Tycker du att du kan äta dig mätt i matsalen?
4 Tycker du att det är tillräckligt med näring i maten?
5 Tycker du att det är tillräckligt bra mat för det lilla det får kosta?
Fråga 1. Ja:2st Nej: 23st Kanske:1st
Fråga 2. Ja: 4st Nej: 15st Kanske: 7st
Fråga 3. Ja: 11st Nej: 7st Kanske 8st
Fråga 4. Ja: 3st Nej: 11st Vet ej: 12st
Fråga 5. Ja: 6st Nej: 14st Vet ej: 6st
Början av vår sammanställninng
Sammanställning:
Vi kommer att arbeta mest i grupp men vi kommer också att arbeta enskilt med vissa uppgifter. T.ex. när vi ska sammanställa enkäten och annan fakta vi har kommit fram till. Målet vi har är att vi ska samarbetar så mycket så möjligt och att arbeta i grupp. Vår grupp har kommit överens om att vi ska samarbeta och inte hålla på att bråka om små saker. Källorna vi kommer att använda oss av är våra huvud, sidor på internet, svaren på enkäterna och frågorna vi ställer.
Enkät om skolmaten på Rönnowska skolan
1. Tycker du att det är rätt att mer pengar läggs på maten i fängelset än skolmaten på gymnasiet?
JA:
NEJ:
VET INTE:
• Motivera ditt svar:
2. Tycker du att maten smakar tillräckligt mycket?
JA:
NEJ:
VET INTE:
• Motivera ditt svar:
3. Tycker du att du kan äta dig mätt i matsalen?
JA:
NEJ:
KANSKE:
• Motivera ditt svar:
4. Tycker du att det är tillräckligt med näring i maten?
JA:
NEJ:
VET INTE:
• Motivera ditt svar:
5. Tycker du att det är tillräckligt bra mat för det lila det får kosta?
JA:
NEJ:
VET INTE:
• Motivera ditt svar:
Projektplanen fram till vecka 52
Det första veckan 43:
Startar vi upp en blogg och kommer på ett projekt vi vill genomföra. Och börjar diskutera hur vi ska genomföra projektet och hur vi ska dela upp arbetet.
• Vem genomför detta? Linnea L, Jenny och Amanda
Vecka 44:
Höstlov.
Vecka 45:
Var inne och hjälpte till på parapeten under gåsmiddagen.
Veckan 46:
Bestämmer vi oss för att börja skriva på frågorna till enkäten.
• Vem genomför detta? Linnea L och Jenny
Vecka 47:
Denna vecka skall vi skriva vår projektplan klar och skriva fler frågor till enkäten och klura på bättre frågor till enkäten. Och skiva inledningen till redovisningen.
• Vem genomför detta? Linnea L, Jenny och Amanda
Vecka 48:
Den här veckan har vi bestämt att vi ska lämna enkäterna till personer i matsalen. Och vi skall även sammanställa enkäterna. Kolla när vi kan prata med personalen i matsalen, när vi ska komma v. 49?
• Vem genomför detta? Linnea L och Amanda
Vecka 49:
Vi har bestämt att prata med personalen i matsalen.
- Om hur mycket en portion/person mat får kosta?
- Vad ska ingå i detta pris, (salladsbord, knäckebröd, mjölk, smör och mm.)
- Hur mycket näring det måste vara i maten?
• Vem genomför detta? Linnea och Amanda
Vecka 50:
Sammanställa all fakta vi har samlat ihop.
Komma hur man kan få dessa rätter att smaka mer med den tajta budgeten.
- Spagetti och köttfärssåsen
- Fiskpinnar med remouladsås och potatis
- Korv stroganoff med ris
- Kycklinggryta med ris
- Köttfärssoppa med rotfrukter
• Vem genomförde detta? Linnea L, Jenny och Amanda
Vecka 51:
Jullov.
Inledningen
Vår grupp består av Linnea L, Jenny och Amanda. Vi har valt att göra ett projekt om hur man kan förändra skolmaten med de ”små” pengarna som läggs på skolmaten. Och vi gör detta dels för att vi skulle göra ett projektarbete i skolan. Men också för vi tycker att detta projekt låter intressant och för vi vill se om man kan göra skolmaten bättre, både smak och utseende. Eller om regeringen i Sverige borde satsa mer pengar på skolmaten till de kommunala gymnasiumen i Helsingborg. Vår grupp har kommit överens om att vi ska göra olika undersökningar. Men vi ska även intervjua personalen i matsalen på Rönnowska Skolan i Helsingborg och de vad de säger om elevernas skolmat. Vi kommer att utgå ifrån detta när vi sen ska försöka få vår skolmat bättre:
• Hur vi kan få maten att se godare ut.
• Hur vi kan få maten att smaka mer.
Här kommer de frågor vi kommer att ställa personalen i skolmatsalen.
• Hur mycket pengar som läggs på skolmaten/person?
• Vad ska ingå i den summan (mjölk, knäckebröd, salladsbord)?
• Hur mycket näring måste det finnas minst i varje portion mat?
• Hur mycket av maten tillreder/lagar ni själva?
• Följer ni några speciella krav (t.ex. livsmedelsverket)?
• Hur ska en måltid se ut enligt er?
Här kommer våra tankar om varför vi tror att skolmaten ser ut som den gör idag.
• Vi tror att det inte finns tillräckligt med resurser (personal).
• Att de inte har tillräckligt med redskap (ugnar, spisar, vattenbad och arbetsbänkar).
• Att de har dåligt utbildad personal till att laga mat.
• Att de inte har tillräckligt med tid.
• Inte tillräckligt med energi, dåliga tankar (”Tänker varför skall vi ändra skolmaten, den har alltid varit som den är nu?”)
Onsdag v. 49
Idag har vi varit på Parapen och pratat med Peter om vårt projekt, vi fick även feedback. Idag har vi på luchen varit i skolmatsalen,och pratat med den högsta ansvariga Lotta. vi har även letat fakta om näring mm, på internet.